Mijn duurzame en energiezuinige gasloze tussenwoning met doorzon woon/eetkamer, keuken, 3 slaapkamers en ruime kelder, voor- en achtertuin is te koop.
Zie https://www.funda.nl/detail/koop/nijmegen/huis-professor-schrijnenstraat-12/43341443/
Ik kocht het huis begin 2007 van de eerste eigenaar en heb in de periode 2014-2016 veel maatregelen genomen om er een comfortabele en duurzame woning van te maken. Zie mijn aparte website hierover (1energiezuinighuis.nl) met alle maatregelen.
Nu zijn de energiekosten extreem laag: variërend tussen de 5 en 15 euro per maand. Dit is nog wel dankzij de 10 zonnepanelen die energie terugleveren aan het net. De salderingsregeling wordt per 1-1-2027 afgeschaft. Lees meer.
Sinds het najaar van 2016 stelde ik mijn huis jaarlijks open voor geïnteresseerden van de Duurzame Huizen Route, voor het laatst in november 2020.
Toen werd het huis Winnaar Duurzaamste Huis van Nederland in de categorie: Woning van 1945 t/m 2000 kleiner dan 150 m². Ook op Duurzame huizen route vindt u hierover veel informatie.
Adres: Professor Schrijnenstraat 12, 6524 RA Nijmegen; wijk Galgenveld, Nijmegen-Oost. Google Maps
Het ligt in een rustige, kindvriendelijke en groene wijk, met winkelcentrum Molukkenstraat op loopafstand (290m.), station Nijmegen Heyendaal op 750 m. station Nijmegen op 1,7 km.
Nabij is een speelplaatsje en er zijn diverse parkjes. Op loopafstand, in het OBG, bevinden zich een huisartsenpraktijk en ook praktijken van andere zorgverleners, zie https://obg.nu/over-obg/zorgpartners/
Op de interactieve foto hieronder gaat het om het middelste huis, met op het dak de zonnepanelen. Google maps noemt dit nr 14, maar nr 14 is het huis aan de linkerkant.
| Bouw | |
|---|---|
| Soort woonhuis | Eengezinswoning, tussenwoning |
| Bouwjaar | 1958 |
| Soort dak | Plat dak |
| Oppervlakte en inhoud | |
| Gebruikoppervlakten | |
| – Woonoppervlakte | 102,4 m² |
| – Overige inpandige ruimte (kelder) | 20,1 m² |
| – Externe bergruimte (in achtertuin: vrijstaande schuur, deels steen, deels hout, matglazen dak) | 3,9 m² |
| Perceeloppervlakte | 162 m² |
| Bruto inhoud Hoofdgebouw | 415 m³ |
| Bruto inhoud Bijgebouw | 12 m³ |
| Buitenruimte | |
| Voortuin op het zuiden (8 bij 7.1 m breed) | 56,8 m² |
| Achtertuin op het noorden (7,3 bij 7,1 m breed) | 51,8 m² |
| Indeling | |
| Aantal kamers | 4 (3 slaapkamers) |
| Aantal badkamers | 1 badkamer met inloopdouche, wastafel en toilet o de verdieping; 1 toilet op de begane grond |
| Energie | |
| Energielabel | A Bekijk |
| Zonne-energie | 10 zonnepanelen (2009) op groendak |
| Isolatie |
|
| Verwarming (elektrisch) | 6 Infrarood panelen |
| Warm water | Elektrische boiler |
| Voorzieningen | |
| TV/internet | Glasvezelaansluiting en kabelaansluiting |
| Kadastrale gegevens | |
| Hatert G 1268 | Kadastrale kaart (online) Bekijk kaart(pdf) |
| Parkeergelegenheid | |
| Openbaar parkeren | Het adres bevindt zich in de grijze zone, 2e ring, voor €12 jaarlijks koopt men een vergunning, max 3 per adres. |
Ik woonde er tot 20 november 2020. Toen verhuisde ik naar Wassenaar om daar het gezin van mijn zoon met 2 jonge kinderen te ondersteunen. Het was coronatijd.
Eerder dat jaar, van maart 2020 tot 20 november 2020 woonden ook alweer vanwege corona, mijn dochter, haar Chileense man en hun baby bij me in. Zij woonden in Mexico en dachten even een maandje te komen logeren, maar het duurde veel langer, voor het veilig genoeg voelde om terug te gaan. We werkten alle 3 vanuit huis. Mijn energieverbruik in de 11 maanden van 2020 bedroeg 1934 kWh. De zonnepanelen leverden toen 1125 kWh; ik betaalde voor het verschil: 709 kWh en de andere energielasten en kortingen bij Vandebron €74, wat neerkomt op €7 per maand.
Het gemiddelde energieverbruik over de laatste 7 jaar was 2048 kWh per jaar. De panelen leverden gemiddeld 1539 kWh per jaar. Het verschil was 509 kWh.
Ik wist ook niet precies hoe het zou lopen en verhuurde mijn huis aan een gezin met 2 jonge schoolgaande kinderen. Ook zij dachten dat het maar voor een jaar zou zijn, maar het werd vijf en een half jaar. Pas op 1 maart 2026 was hun eigen huis klaar en vertrokken ze.
Net als ik hadden ook zij een lage energierekening van tussen de 5 a 15 euro per maand!
Ik ben hier in Wassenaar inmiddels goed gesetteld, ben nog steeds aan het oppassen op mijn kleinkinderen van inmiddels 7 en 11 jaar. Kwa wonen ben ik blij met mijn kleinere, gelijkvloerse appartement in een eveneens goed gerenoveerd en geïsoleerd appartementencomplex. Ook hier vind ik het een sport om een lage energierekening te hebben, wat goed lukt.
Nu bied ik mijn woning te koop aan en zou blij zijn als ik het kan verkopen aan iemand met eenzelfde mentaliteit en interesse in duurzaamheid. En hopelijk ook in de groene natuurlijke tuin met tal van eetbare planten en paadjes van houtsnippers.

Bijna alle ramen en de keukendeur hebben 3 dubbel glas. Alleen het raam in de woonkamer aan de zuidkant is dubbelglas in aluminium kozijn evenals de raampjes in de badkamer. Ook de voordeur is zeer goed geïsoleerd.
Meer over deze maatregel op 1energiezuinighuis.nl
De muren zijn voorzien van 20 cm muurisolatie van houtvezelplaat, waarvan 14 cm buiten en 6 cm binnen
Vloerisolatie binnen: de woonkamervloer heeft 2 soorten (tonzonfolie en piepschuimbolletjes); de kelder is zeer goed geïsoleerd;
Dakisolatie: 14 tot 20 cm PIR schuim; het dak is bovendien begroeid met sedum.
De eerste 60 cm van de bodem zijn eveneens geïsoleerd, waardoor de isolatie als een theemuts over het huis ligt en zelfs tot in de bodem doorloopt.
Meer over de isolatiemaatregelen 2015-2016
De warmte wordt overdag opgeslagen in het isolatiemateriaal en ’s avonds afgegeven.
Bij een hittegolf houden de houtvezelplaten de warmte ook goed vast. In die situatie helpen de rolluiken aan de zuidkant. Houdt ze overdag dicht en ’s nachts open om te koelen. De ramen in de slaapkamers en woonkamer zijn alle voorzien van muggenhorren.
De “theemuts-isolatie” brengt ook met zich mee, dat er geen gat/koudebrug in mag komen, waardoor de warmte weg zou kunnen lekken of condens zou kunnen ontstaan. Daarom is de brievenbus op de muur bevestigd en niet in de deur zelf. Op het deurkozijn is een deurbel vastgeplakt; hij werkt op batterij. U kunt dus beter helemaal niet boren in de houtvezel op de buitenmuren.
Opwekking zonne-energie: er liggen 10 zonnepanelen op, van elk 227 Wp.
Meer over de zonnepanelen (2009)
In 2011 kwamen zij te liggen op betere dakisolatie en een groendak; in 2015 moesten ze weer aan de kant vanwege de grote isolatie-renovatie. Maar ze hebben alles goed overleefd en leveren nog steeds volop energie.
Meer over het groendak (2011)
![]() |
In de woonkamer hangen 2 infrarood panelen aan het plafond van elk 1100 W. Elk is gekoppeld aan zowel een thermostaat als een bewegingssensor. Met een eenvoudige draaithermostaat kies je de gewenste temperatuur. Daarnaast hangt er sinds februari 2022 een thermostaat voor een basistemperatuur. Deze hangt het meest links in de hoek. Alle processen lopen via een PLC (Personal Logistic Controller) in de kelder. |
![]() |
De thermostaat in de gang, naast de kelderdeur, beneden regelt het aan- of uitschakelen van de twee infraroodpanelen (elk 550 W) in de gang beneden en de overloop boven. Komt de temperatuur onder de gewenste temperatuur, dan schakelen de panelen aan. |
![]() |
De kleinste kamer boven heeft een infrarood paneel (270 W) van Irecoheat aan de wand en er is een thermostaat aan gekoppeld: Kies je temperatuur en het paneel gaat aan of niet. Alle andere panelen en thermostaten zijn van ThermIQ. |
![]() |
De andere kleine kamer heeft een infrarood paneel (1100 W) aan het plafond. Deze is gekoppeld aan een thermostaat. Ook hier is geen sensor. U zult er in beide kamers zelf op moeten letten dat u de thermostaat lager zet, als u de kamer verlaat. |
De grote slaapkamer met tweepersoonsbed heeft geen verwarming. Ook de badkamer, keuken, toilet en kelder hebben geen verwarming.
Op basis hiervan berekende ik het verbruik en teruglevering over de laatste 7 jaar:
Het gemiddelde energieverbruik was 2048 kWh per jaar. De panelen leverden gemiddeld 1539 kWh per jaar. Het verschil was 509 kWh.
Het energielabel A van mijn huis is een directe maatstaf voor de uitstekende isolatie en de slimme installaties. Ter vergelijking: een standaard gezin in een tussenwoning met label B dat volledig gasloos is, verbruikt naar schatting 3.500 tot 4.000 kWh per jaar. Mijn huis presteert hier aanzienlijk beter op, dankzij de combinatie van superisolatie en een zeer slim verwarmingssysteem.
De energielabel-bepaler bevestigde dat dit huis technisch gezien zelfs label A+ zou halen met een warmtepomp en A++ met een airco. Hoewel een warmtepomp zeer efficiënt is, vraagt deze in de wintermaanden toch veel stroom. De huidige infraroodverwarming scoort in de standaardberekening voor het label iets lager, maar in de praktijk is het systeem extreem zuinig door de slimme automatisering:
- Woonkamer: Volledig automatisch. De panelen werken alleen als bewegingssensoren aanwezigheid detecteren, waardoor er geen energie wordt verspild aan het verwarmen van lege ruimtes.
- Slaapkamers: Individueel regelbaar, waarbij de directe stralingswarmte zorgt voor comfort bij lagere temperaturen.
Dit huis is technisch klaar voor de toekomst (met A++ potentieel) en garandeert nu al, dankzij dit slimme gebruik en de eigen zonne-energie, een minimale energierekening.
- de WTW in een hogere stand zetten
- de deur naar de gang open zetten
- een raam opendoen
Een half uur na het uitzetten van het alarm meet de CO2 meter opnieuw en heb je hopelijk afdoende maatregelen getroffen. Anders gaat het opnieuw af en probeer je een andere maatregel. Een hoge concentratie CO2 betekent dat er te weinig zuurstof in de lucht is, hetgeen hoofdpijn kan veroorzaken.
De grote slaapkamer heeft ook een CO2 meter. Deze stuurt de mechanische ventilatiekast in de badkamer aan. Maar gewoon het raam openzetten kan natuurlijk ook. Alle ramen van de slaapkamers en de woonkamer en ook de woonkamer buitendeur hebben een muggenhor. De ventilatiekast reageert ook op de luchtvochtigheid in de badkamer.
Meer over de WTW op 1energiezuinighuis.nl
- Woonkamer met glasvezel en kabel TV-aansluiting bij het raam in de woonkamer; luik naar de kruipruimte; de meterkast bevindt zich achter de deur naar de kelder. In de boilerruimte (kelder) bevindt zich de PLC die o.a. de infraroodpanelen aanstuurt, als ook de badkamerventilator.
- Het huis is voorzien van een draadloze deurbel (nieuw gekocht maart 2026). De batterij gaat circa 2 jaar mee.
- De muur aan de achterkant (noordkant) heeft wat last van algengroei. Ik probeer dat nog op te lossen door de muur te sprayen met groene zeep, 10 a 15 minuten inwerken en dan met zachte borstel de algen verwijderen. Ik zal mijn bevindingen delen.
- De buitenmuren moeten hermetisch gesloten blijven, u mag er niet in boren. Ik koos voor een lampje op zonne-energie en met bewegingsdetector, gericht op de voordeur. Maar deze ging kapot en ook het latje verwijderde ik, het zag er wat slordig uit vond ik.

- Onderhoud is nodig voor de mechanische ventilatiekast (eens per 4 jaar) en de kanalen in de badkamer (Orcon); Air-system doet dat nog in mei 2026.
- De WTW gebruikt filters. Deze kunt u elke 2 tot 3 maanden stofzuigen en elke 6 maanden volledig vervangen.
Daarnaast moet de WTW elke 2 a 4 jaar onderhouden worden door een ventilatiespecialist.
De huurders hebben hem weinig gebruikt. Zij zetten liever een raam open.
Wilt u meer weten? Stuur mij een mail op info@kjjm.nl.


















